Tjedan zdravlja u našem vrtiću

Tjedan zdravlja u našem vrtiću

Objavljeno, 15. travnja 2023.

Djetinjstvo je razdoblje najintenzivnijeg rasta i razvoja djece i vrijeme u kojem se postavljaju temelji zdravlja tako da smo se vrlo rado i ove godine uključili u obilježavanje Tjedna zdravlja u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, a koji se provodi povodom obilježavanja Svjetskog dana zdravlja (7. travnja).

Ove godine tema Tjedna zdravlja je bila pravilna prehrana. Ideje za aktivnosti dobili smo u zanimljivim brošurama HZJZ-a, a provođenjem tih aktivnosti smo naučili koje namirnice su najbolje za naš rast i razvoj, koje namirnice čuvaju naše zdravlje i kako složiti tanjur pravilne prehrane koji će nam davati energiju tijekom cijelog dana. Tijekom cijelog tjedna govorili smo o voću, povrću, žitaricama, ugljikohidratima i mliječnim proizvodima, a sve to kroz zanimljive tematske dane:

  • Uz žitarice za dobar početak tjedna
  • Varivom se počasti, kako bi ti povrće moglo snagu dati
  • Sjajne zube zahvaljujući siru i mlijeku pokaži, a svoje kosti osnaži
  • Čuvaj zdravlje voćem, tvoje će tijelo dobiti vitamina napretek
  • Bjelančevine ne zaboravi, da ti se vikend u dobroj formi dogodi

 

Djeca mlađe jasličke odgojne skupine “Srčeka” u zdravom tjednu su upoznala različite vrste žitarica od kojih se radi brašno. Također su mogli opipati teksturu i kušati okus žitarica, uljarica i brašna.

Dan povrća obilježili su promatrajući izgled i teksturu mrkve, krumpira, batata, češnjaka i luka. Svo povrće su i mirisali, a mrkvu ogulili te probali kakvog je okusa. Na fotografijama su proučavali povrće te pokazivali isto ono kakvo imaju u sobi. Za kraj su igrali simboličku igru “sadnje vrta” kojeg su i zalijevali kako bi povrće brže raslo.

Upoznali su se sa životinjama koje daju mlijeko te isprobali neke od mliječnih proizvoda. U kutiću kuhinje ponuđene su im bile i različite posudice mliječnih proizvoda koje su potaknule aktivnosti “kuhanja”.

Dan voća započeli su didaktičkom igrom te su pronalazili voće istog izgleda i spajali sličicu na sličicu. Proučavali su fotografije raznog voća i prema uputi pokazivali određeno voće. Promatrali su izgled i teksturu limuna, naranče, banane i jabuke. Pomoću cjedila, iscijedili su naranče te se osvježili svježim sokom. Za kraj su se zasladili finim jabukama i bananama.

Djeca su poticana na samostalnost prilikom obroka pa su tako sami pospremali stol nakon obroka. “Pripremili” su svoj obrok u kutiću kuhinje te pokušali uočiti koja hrana je dobra za zdrave zube, a koja potiče nastanak karijesa.

 

U starijoj jasličkoj odgojnoj skupini Bubamare” kroz tjedan zdravlja djeci je osviještena važnost brige o zdravlju i utjecaj zdravih navika. Žitarice su kod djece izazvale veliki interes te ih potaknule na istraživačke aktivnosti, vješto su manipulirali sitnim zrncima, a kasnije zamijesili svoje šarene kolačiće.

Imenovanjem te rezanjem voća i povrća djeca su opisivala izgled i okus tih zdravih, vitaminima bogatih namirnica. Uz kratki igrokaz o povrću potaknuta su pozitivna emocionalna stanja gdje su svi na trenutak poželjeli postati rotkvica, mrkvica, rajčica ili krumpirko. Posebni interes kod djece izazvali su pokusi s povrćem, gdje su djeca nestrpljivo iščekivala da listovi zelja postanu crvene i žute boje, a krumpiri potonu ili ostanu na površini vode.

Važnost uloge mlijeka i mliječnih proizvoda djeci je približena uz pomoć fotografija i razgovorom kojim su proširivali znanje o prirodi i životinjama koje nam daju mlijeko. Ambalažu od jogurta, mlijeka, sira i maslaca djeca su iskoristila za simboličku igru u centru kuhinje.

Na kraju tjedna djeca su sastavila svoj zdravi tanjur pomoću malih sličica zdravih namirnica te time stavila naglasak i na bjelančevine koje su također važne za pravilan rast i razvoj svakog djeteta.

 

Tjedan zdravlja mlađa vrtićka odgojna skupina Ribice započela je zanimljivim istraživačkim aktivnostima promatrajući, imenujući i degustirajući razne vrste povrća. Na stolu se tako našlo pregršt zdravoga povrća (mrkva, grašak, rajčica, celer…). Djeca su uspješno prepoznala svo povrće te nakon toga napravila i povrtni portret sačinjen od ponuđenog povrća sa stola. Didaktička igra “Zdravo-nezdravo” također je dugo zaokupila djecu, a zadatak je bio izdvojiti zdravu hranu od nezdrave.

Uslijedile su aktivnosti vezane uz mlijeko i mliječne proizvode. Djeci je bilo ponuđeno kravlje mlijeko te razni mliječni proizvodi poput jogurta, čokoladnog mlijeka, sira i šlaga. Na degustiranje su djeca pozitivno reagirala te se složila kako im je najukusnije čokoladno mlijeko. Za izradu zajedničkog plakata bilo je potrebno da djeca iz raznih letaka pronađu mliječne proizvode, izrežu ih te nalijepe na plakat. Za kraj je djeci ponuđena zanimljiva igra svjetlosnom lampom pomoću koje su djeca na plastificiranim sličicama hrane morala pronaći mliječne proizvode.

Kako je voće podjednako važno za cjelokupni rast i razvoj djeci je na stolu bilo ponuđeno voće (jabuka, banana, naranča, ananas, šumsko voće). Kako svaki dan u vrtiću jedemo voćnu užinu, ovog puta su je odlučili napraviti sami. Okušali su se u samostalnom rezanju voća pomoću nožića te se to pokazalo uspješnim. Voćna salata od navedenog voća oduševila je djecu te su sve čašice s voćem brzo bile prazne. Degustirali su i sok sačinjen od zdravog i ukusnog voća. Tokom dana djeci je zanimljiva bila i didaktička igra “Voćna duga”, a zadatak je bio razvrstati voće po bojama.

Nakon voća na red su došle i žitarice. Nakon promatranja i imenovanja žitarica (lan, sezam, chia sjemenke, suncokretove sjemenke, heljda..) djeca su imala prilike izraditi ukusne kolačiće pomoću valjaka, nožića i modlica. Na stolu je bilo ponuđeno i brašno (kukuruzno, pčenično, pirovo) koje su djeca istraživala mirisom, opipom. Svoj pekarski izazov djeca su sa zanimanjem „odradila“.

Na kraju tjedna došao je red i na ništa manje bitne bjelančevine koje nam trebaju da izrastemo u jake i zdrave ljude. Djeca su razdvajala bjelanjak od žumanjaka te mutila jaja i motrila promjene u zdjelicama. Također, proučavanjem i razvrstavanjem namirnica djeca su sastavila prehrambenu piramidu, a na plastificiranom predlošku napravili su svoj zdrav tanjur.

Ovaj nadasve zanimljiv i zdrav tjedan “Ribicama” će sigurno ostati u lijepom sjećanju!

 

Aktivnosti u odgojnoj skupini Cvjetići započeli su sa žitaricama. Djeca su tako imala prilike promatrati i opipati različite vrste brašna – pšenično, kukuruzno, pirovo, heljdino i bučino, kao i više vrsti sjemenki – kukuruz, heljdu, pšenicu, pir.  Također su djeca mirisala pogaču i pletenicu načinjenu od brašna. Prisjetili su se i kako je dug put od zrna do kruha te uz pomoć sličica komentirali što je sve potrebno kako bi do toga došlo. Istraživačke aktivnosti uvijek vesele djecu, a posebno im se svidjela mogućnost sijanja sjemenki u čašice sa zemljom te zalijevanje vodom. Djeca su se dugo zadržala u aktivnosti modeliranja tijestom koje su zamijesili od brašna i vode te ga na kraju ukrašavali sjemenkama. Iznenađenje na kraju je bila vrlo ukusna užina od kokica.

Povrće je važan dio uravnotežene prehrane te se raznim aktivnostima kod djece poticala spoznaja o važnosti svakodnevne konzumacije povrća za naše zdravlje. Djeci su bile ponuđene različite vrste povrća koje su najprije promatrali, imenovali te opisivali njihove karakteristike: boju, oblik, veličinu, okus te su zajedno dolazili do zaključaka. Promišljali su gdje koje povrće raste, ispod ili iznad zemlje te uspoređivali njihovu veličinu i težinu. Djeca su igrala i igru klasificiranja gdje su morala sličice povrća staviti na ispravno mjesto rasta. Osim toga zaigrali su i memory na temu povrća te povezivali međusobno iste vrste povrća. Na kraju je djeci ponuđena likovna aktivnost izrade povrtnog kolaža gdje su djeca na obrise povrća lijepila kolaž i krep papir pazeći pritom na boju određenog povrća.

Voće je također jako važan izvor vitamina, minerala i vlakana pa su razgovarali kako voće čuva naše zdravlje, štiti nas od bolesti i pomaže nam ozdraviti kad se razbolimo. Aktivnost su započeli poligonom gdje su kroz slikovne aplikacije najprije s djecom imenovali vrste voća i povrća. Zatim su koristeći obruče složili poligon gdje su djeca dobila zadatak prijeći poligon skačući samo po voću. Djeci su ponuđene razne vrste voća pa su promatrali izgled, veličinu, boju i oblik voća, ispitivali teksturu i mirisali voćke.  Djeca su voće imenovala i jednostavnim ga rječnikom opisivala, a zatim od ponuđenog voća radila voćnu salatu. Djeca su nožićima rezala voće te pritom uspoređivala kako izgleda izvana, a kako iznutra. Istiskujući limun izradili su i limunadu te na kraju aktivnosti sve pripremljeno i degustirali.

Mliječni dan počeli su razgovorom o tome koje životinje daju mlijeko. Slike životinja pomagale su u opisivanju izgleda krave, koze, ovce i magarice, a prisjetili su se i kako se te životinje glasaju. U čašama je djeci bilo ponuđeno mlijeko, čokoladno mlijeko, tekući jogurt i voćni jogurt, a oni su po želji degustirali nešto od ponuđenoga. Djeca su crtajući i pišući izradili poučnu slikopriču o tome zašto je mlijeko zdravo. Dječaci su posebno uživali u maloj kuglani, koju su izradili od praznih boca jogurta i mlijeka, natječući se tko će lopticom porušiti više boca.

Naučili su i koji su sve proizvodi važni izvori bjelančevina. U piramidu od kartona djeca su umetala plastično voće, povrće i ostalu hranu iz kuhinjice te ih pritom razvrstavala. Djeca sa zanimanjem na papirnate tanjure odabiru hranu prethodno izrezanu iz raznih reklama koju bi voljela pojesti kao zdravi doručak ili ručak. Kroz razne didaktičke igre djeca su također ponovila i utvrdila svoje znanje o raznovrsnoj i zdravoj prehrani.

 

U starijoj odgojnoj skupini “Leptirići” su ovaj zdravi tjedan započeli istražujući voće i povrće. Djeca su se kroz osjetila vida, opipa i mirisa pobliže upoznala s raznim povrćem, a kroz zagonetke su potvrdila svoje znanje o povrću. Također, kroz istraživačko-spoznajnu aktivnost izradila su plakat kojim su prikazala gdje raste koje povrće u odnosu na površinu zemlje.

Uz razgovor i pjesmicu o voću, utvrdili su koje voće sazrijeva u koje godišnje doba. K tome, djeca su od kolaža izrađivala “Voćno lice” tako što su, primjerice, bananu koristila kao usta, krušku kao nos i sl. Kao šećer na kraju, djeca su sama pripremala svoju užinu na način da su nožićima rezala voće i od toga slagala voćne ražnjiće, koje su potom slasno i zadovoljno pojela.

Važnost zastupljenosti mlijeka i mliječnih proizvoda u prehrani približili su razgovorom o sastavu i hranjivosti mlijeka, ponovili sve o porijeklu te zdrave namirnice te koje sve proizvode od mlijeka možemo dobiti. Uz stihove “Zdravo piće bijele boje, mlijeko to je” djeca su izradila slikovni prikaz pjesmice u obliku plakata. Također su izradila plakat mliječnih proizvoda i životinja koje daju mlijeko. Djeci je najzanimljivija bila igra u kojoj su tražila mliječne proizvode u “staklenci” pomoću svjetiljke.

Jedan dan su posvetili vrstama namirnica u kojima se skrivaju proteini i bjelančevine, a važan su dio svakog hranjivog obroka. Ponovili su sve o važnosti domaćih životinja, o njihovim karakteristikama uz slikovne aplikacije te naveli koje sve različite proizvode dobivamo od domaćih životinja. Djeca su modeliranjem plastelina na tanjuru izradila svoj omiljeni obrok pa su imenovanjem namirnica uspoređivali da li je obrok zdrav ili ne.

Poznata uzrečica “Svako jutro jedno jaje organizmu snagu daje” bila je tema za likovnu aktivnost u kojoj su djeca od kolaž papira izradila zdravi doručak bogat bjelančevinama. Uz simboličku igru djeca su ponovila i kako pravilno postaviti stol. Tako je zaokružena cjelina još jednog zdravog tjedna u kojem su djeca ponovila sve o važnosti zdrave prehrane.

 

A kako je to sve izgledalo možete pogledati u fotogaleriji na sljedećem linku:

TJEDAN ZDRAVLJA 2023.