Objavljeno, 8. travnja 2022.
Voda igra važnu ulogu u našem organizmu, stoga se njena važnost ne smije zanemariti. Ona čini do 70% mase odraslog čovjeka te je nezamjenjiv dio nas samih. Simbol je izvora života, a njeno neprekidno kretanje sa svoja tri lica daje joj životnost. Kako ne bismo zanemarili koliko nam je voda uopće potrebna i bitna za život te osvijestili važnost očuvanja iste, ovaj tjedan odlučili smo posvetiti upravo njoj. Naš se vrtić, na inicijativu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, uključio u obilježavanje Svjetskog dana zdravlja (7. travnja) proslavom Vodenog tjedna, što znači da su se naše odgojne skupine, zajedno sa svojim vrijednim odgojiteljicama, posvetile provedbi aktivnosti vezanih uz vodu.
Svaki je dan tematski bio usmjeren na određen sklop aktivnosti te je imao svoje zanimljive nazive, a to su: Vodeni ponedjeljak, Učimo o vodi na Zemlji u utorak, Budimo čisti kao srijeda, Popijmo sve čaše vode za zdravlje u četvrtak i Dajmo pet(ak) za čisti svijet. Neka vodene igre počnu!
U ponedjeljak, 4. 4., vrtićke odgojne skupine počele su ovaj zanimljiv tjedan tjelesnim zagrijavanjem uz glazbenu podlogu. Tako su se odgojne skupine „Ribice“, „Cvjetići“ i „Leptirići“ najprije upustile u tjelovježbu raznim pokretnim igrama (lovljenje kapljica, oponašanje brzine kojom pada kiša te oponašanje životinja koje su okružene ili žive u vodi). Nakon toga, odgojiteljice su, pomoću raznih fotografija, slikovnih predložaka, zvučnih poticaja poput zvukova kiše, slapa, valova, potaknule djecu na razmišljanje i razgovor o tome za što koristimo vodu, zašto je ona važna za zdravlje te gdje sve vodu možemo pronaći u prirodi. Uslijedile su i istraživačke aktivnosti koje su se pokazale najzanimljivije djeci. Bilo je tu raznih eksperimenata – od „Putujuće duge“, vodenog ksilofona izrađenog od staklenih bočica, stvaranja zvukova vode dijelovima tijela, pogađanje zvukova koje proizvodi voda, pijenja izvorske vode, do promatranja agregatnih stanja vode. Odgojiteljice su pripremile i memory kartice koje su u djeci probudile natjecateljski duh. Dan su zaključili likovnim izražavanjem vodenim bojama.
U jasličkim odgojnim skupinama „Srčeka“ i „Bubamare“ dan je također krenuo vrlo veselo i razigrano. Nakon jutarnje tjelovježbe, djeca slušaju različite zvukove vode te pogađaju otkud taj zvuk dolazi (zvuk pranja zubića, puštanja vode u toaletu, zvuk kiše, tuširanje…). Nakon toga uslijedio je razgovor uz brojna poticajna pitanja. Tako su ponovili da nam voda treba za pranje zubića, umivanje lica, kupanje, pranje rublja, kuhanje. Djeca su pogledala i kratak animirani filmić u kojem prate medvjedića koji dijeli svoje znanje i bitne informacije o vodi te higijeni. Nakon filmića, uslijedilo je likovno izražavanje. Djeca su zasukala svoje rukaviće te izradila radove s motivom vodenih kapljica te prikaze vode iz slavine. Ponuđene su im i štapne lutkice (kapljice vode) pa su se neki okušali i u glumi, a isto tako i razne sličice i fotografije koje su tokom dana djeca često promatrala i imenovala. Kako su djeca bila vrlo vrijedna i angažirana u aktivnostima, brzo su zaspala uz opuštajuće zvukove valova mora te tako na svojstven način završila ovaj Vodeni ponedjeljak.
Utorak, 5. 4., bio je posvećen učenju o vodi na Zemlji. Kako je naša planeta čudesno mjesto na kojem možemo naći puno vode (mora, kopnene vode, rijeke, potoci, jezera, močvare i bare) uvjerile su se i naše vrtićke odgojne skupine „Ribice“, „Cvjetići“ i „Leptirići“. Za početak su odgojiteljice s djecom razgovarale o tome gdje se sve možemo susresti s vodom, na kojim mjestima i u kakvim oblicima. Ovoj temi odlično je poslužila slikovnica Tajne i zgode nezgodne vode, a naši „Leptirići“ su, inspirirani pričom, izradilli i slikopriču „Voda je“ kroz koju su ponovili stanja vode. Isto tako, izrađen je plakat na temu „Voda može biti…“. „Ribice“ su pak izradile plakat sa slikopjesmom. Kao i prethodnog dana, djeci su bile ponuđene i istraživačke aktivnosti u kojima su mogla vidjeti kako pomoću vode, pjene za brijanje i boje možemo dočarati proces nastajanja kiše. Uz to, bilo je tu imitacija kretanja rijeka, potoka, razvrstavanja figurica životinja prema staništu, pokretnih igara Tečem – stojim, Kap po kap – ocean. Kako bi djeci što bolje dočarale temu, odgojiteljice su pripremile i razne didaktičke igre slovima i matematičke igre, memory i slagarice. Za kraj su djeca popila svoju čašu zdravlja te tako nazdravila za ovaj uzbudljiv dan!
Oni malo manji u jaslicama, u skupinama „Srčeka“ i „Bubamare“, djeca su bila posvećena istraživanju vode u tekućem i krutom stanju te su se tako okušali u manipuliranju ledom. Uvjerili su se kako je led hladan te čak pomoću njega i bojali (led u bojama). Uspoređivala se topla i hladna voda, a isto tako čista i prljava voda! Pokus nastajanja kiše u čaši pomoću pjene za brijanje oduševio je i okupio svu djecu oko stola. Kako bi dan bio još bogatiji aktivnostima, djeci su ponuđene i kartice raznih divljih i domaćih životinja te su ona morala odabrati koje životinje žive u vodi, a koje ne.
Srijeda, 6. 4., je bio dan posvećen važnosti higijene. Održavanje naših ruku, zubića, tijela, hrane i prostora koji nas okružuju čistima jedan je od načina na koji voda pomaže u očuvanju našeg zdravlja. Kad pazimo da smo čisti mi sami, kao i prostor u kojem boravimo i hrana koju jedemo, smanjujemo mogućnost da u naš organizam uđe kakav virus ili bakterija. Osim toga, pranjem voća i povrća ispiremo i različite kemikalije koje čuvaju biljke od nametnika, a mogu biti štetne i za nas. Zato su se ove srijede sve odgojne skupine zabavile pričama i aktivnostima u kojima su djeca naučila kako na zanimljive načine možemo održavati higijenu za naše zdravlje.
U vrtićkim odgojnim skupinama dan je počeo razgovorom o higijeni tijela i prostora u kojem boravimo. „Ribice“ nisu dugo čekale, već su se bacile na zanimljivu tjelovježbu. Odgojiteljice su pripremile zanimljiv poligon, a dječja stopala predstavljala su zubiće koje su morali očistiti hodajući bosi po podlozi. Pripremljene su i razne didaktičke igre sa zdravom i nezdravom hranom, slikovni predlošci zubića sa karijesom, a za kraj su pomoću sapuna, slamčica i vode, pokušali napuhati čim više mjehurića. „Cvjetići“ su pročitali priču Mrljek i Prljek slave fujkasti rođendan te su se nakon toga „primili“ posla. Odgojiteljice su za njih pripremile modele zubića od gipsa koje su djeca četkala. Razgovaralo se i o grickanju noktića pa su odgojiteljice pripremile predložak ruku. Napravljen je i plakat o higijeni, a djeca su ga ponosno izložila u hodniku. Didaktička igra također je privukla dječju pažnju, a zadatak je bio razvrstati zdravu i nezdravu hranu za zube. Naši najstariji „Leptirići“ također su bili jako angažirani te izradili plakat pravilne higijene, izradili su prikaz pranja ruku te izradili zdrave i nezdrave zube. Dan su „začinili“ pričom Mrljek i Prljek mućkaju bljakavi napitak.
U jasličkim skupinama jutro je počelo pjesmicom o pranju ruku koja traje 30 sekundi, što je i preporučeno vrijeme za temeljito pranje ruku. Pozornost djece je privukla aktivnost pranja zubića. Djeci je ponuđen plastificirani predložak s motivom zubiju. Prije samog četkanja, odgojiteljice su s djecom razgovarale o zdravoj i nezdravoj hrani. Tu su se našle sličice s raznom hranom – voće, povrće, slatkiši… Nakon toga, uslijedilo je pranje zubića pomoću zubne paste i četkice za zube (zubi su imali karijes nacrtan crnim flomasterom). Osim toga, djeca su svojim ručicama u prostoru kupaonice okupala plastične lutke i omotala ih u ručnike. Prale su se i igračke, pomoću spužvica i deterdženta. Duhovita priča o Mrljeku i Prljeku i neopranoj kosi nasmijala je djecu te ih potaknula na razmišljanje zašto je važno održavati osobnu higijenu.
U četvrtak, 7. 4., dignuli smo čaše vode za zdravlje. Mi koji živimo u Hrvatskoj imamo sreće što uglavnom svi imamo zdravstveno ispravnu i dostupnu vodu za piće i to je razlog za slavlje. Tako su djeca vrtićkih odgojnih skupina imala prilike okusiti vodu raznih okusa, poput naranče i limuna. Ukrašavale su se personalizirane bočice i čaše, a naše „Ribice“ nisu nikako zaboravile i životinje, stoga su djeca napravila i ukrasila pojilice. Naravno, kako je voda potrebna svim živim bićima, što uključuje i biljke, „Cvjetići“ i „Leptirići“ su pažljivo zalijali biljke kako nam one ne bi ostale žedne. Uz sve to, da djeci bude čim zanimljivije i lakše shvatiti važnost vode, odgojiteljice su za njih predstavile kratku demonstraciju koliko se vode nalazi u živim bićima te da je i u tijelu svakoga od njih jako puno vode koja nam je nužna za život te je zato moramo redovito unositi u svoj organizam. Tako su djeca pomoću prozirnih boca, plave tempere, vode, crteža čovjeka, biljke i životinje ulile onoliko vode koliko njihovo tijelo sadržava vode (čovjek i životinje 70%, biljke 90%). Uz to, djeca su sastavila i likove čovjeka od rola papirnatih ubrusa te ih obojala plavom bojom, ukazujući bojom koliko vode ima u nama samima. Za kraj su sudjelovali u istraživačkoj aktivnosti sa spužvicom i posudom s vodom. Primjerom suhe spužvice za suđe koju su djeca istraživala taktilno približili smo što se događa u našem tijelu ako ne unesemo dovoljno vode (spužvica je smežurana i kruta kada je suha, a kada je namočimo postaje mekana).
Fini su se sokići od vode, limuna i naranče pravili i u jasličkim skupinama pa su djeca vlastitim trudom i uporabom mišića uspjela ocijediti limun i naranču te ih potom pomiješala s vodom. Kiseli sokići bili su pravo osvježenje za djecu. Uz to, „Bubamare“ su štapnim kapljicama „zalijale“ i svoj vrt koji je bio načinjen od drvenih štapića, sličica raznog povrća i kartonske kutije. „Srčeka“ su pomoću plavih vreća sačinila more i potok te pomoću plavih trakica od satena načinila kapljice kiše.
U petak, 8. 4., dali smo PET! za čisti svijet. To je ujedno i zadnji dan Vodenog tjedna u vrtiću. Kako je voda čuvar našeg zdravlja, tako i mi moramo čuvati nju. Nažalost, kvaliteta vode postala je globalni problem, sve je ugroženija onečišćenjem. Voda nije komercijalan proizvod nego opće dobro i ograničen resurs koji je potrebno zaštititi i upotrebljavati na održiv način, kako u pogledu kvalitete, tako i u pogledu količine. Tako su vrtićke skupine dan započele razgovorom o prijetnjama koje negativno utječu na vodu. Kako bi djeci usadili ekološku svijest, odgojiteljice su s njima provele razne aktivnosti. „Leptirići“ su se potrudili i nakon poticajnog razgovora izradili su plakat rješenja očuvanja vode. Nakon izrade plakata, odgojiteljice su izvele eksperiment sa čistom i zagađenom vodom pomoću smeđeg papira te je tako djeci postalo jasno da ne treba puno da vodu zagadimo te da je zato moramo posebno čuvati. U susjednog sobi kod „Cvjetića“ se odvijao pokus filtriranja vode pomoću plastične boce, vate i zemlje. Nakon tog procesa, odigrana je i pokretna igra s kockom i različitim fotografijama čiste i zagađene vode. Pomoću te igre djeca su objašnjavala što vide na fotografiji te tako jačala svijest o važnosti čuvanja čiste i pitke vode. „Ribice“ su se pak posvetile spašavanju figurica životinja koje su ugrožene zagađenom vodom. Životinjice su djeca okupala, osušila te su nakon toga vraćene u svoje prirodno stanište.
Bilo je tu i raznih stihova koji su se kroz dan mogli čuti kroz vrtićki hodnik:
VODA JE KIŠA,
VODA JE KAP,
RIJEKA I MORE,
POTOK I SLAP!
ZEMLJA JE TREBA,
KOKA I KONJ,
SVA ŽIVA BIĆA,
MRAV, A I SLON!
ČISTA VODA VAŽNA JE,
PIJU JE ŽIVOTINJE.
ČUVATI VODU VAŽNO JE
ZEMLJI, BILJU I SVAKOME!
Na drugoj strani vrtića, kod „Srčeka“ i „Bubamara“, odgojiteljice su od plavih vreća načinile zagađene rijeke i potoke (pomoću raznih otpadnih materijala – plastika, papir). Djeca su pokušala „uhvatiti“ smeće drvenim hvataljkama te tako i ona dala svoj doprinos čišćenju prirode. Bilo je tu i eksperimenata čiste i zagađene vode u plastičnim čašicama. Djeca su izjavila da je zagađena voda „bljak“ i da im je puno draža čista voda te je pao dogovor da ćemo učiniti sve da voda ostane čista!
Tako smo došli i do kraja Vodenog tjedna koji je zaista bio bogat aktivnostima, ali i nadasve poučan za sve sudionike ove hvalevrijedne inicijative HZJZ-a.
Kako je sve to izgledalo kroz protekli tjedan pogledajte u bogatoj fotogaleriji: